1. Mobile first, stel de gebruiker voorop
Mobiel gebruik is nog steeds in opmars terwijl het desktop en laptop gebruik afneemt. Responsive design alleen is niet meer voldoende dus ga voor mobile first design en stel de gebruiker voorop.
Verschil responsive design en mobile first design
Een responsive website is zo gemaakt dat het ontwerp zich aanpast aan het apparaat waar de site op geopend wordt. Eén en dezelfde website welke op zowel een mobiele telefoon, tablet en desktop er hetzelfde uitziet.
Dat is natuurlijk heel mooi want de website op je smartphone is exact dezelfde als dat je deze site op je computer bekijkt. Maar hiermee ga je voorbij aan het doel van de mobiele gebruiker…
Op je computer scroll je een keer of twee om onder aan de pagina te komen maar open je dezelfde geschaalde versie op je mobiele telefoon dan moet je aardig wat naar onderen scrollen. Dit terwijl je eigenlijk snel even iets wilde opzoeken.
Mobile first design is sneller. Afbeeldingen worden afgestemd op mobiel gebruik. De mobiele website is minder zwaar en opent dus sneller wat ten goede komt aan de gebruikerservaring. Saai? Je hoeft in ieder geval niet te zoeken hoe het werkt. Groot voordeel is dat ook Google snelle mobiele websites beloond met een hoge(re) ranking. Dus wil je met Google scoren? Go mobile first! Een aantal grote spelers gaan spelen daar al mooi op in.
Bron: MediaMarkt
Bron: Twitter
Bron: Apple Music
2. Duotoon afbeeldingen
Duotone of duotoon is een algemene naam voor multitone afdrukken die gemaakt worden met twee, drie of vier kleuren (bron: Wikipedia). Net als in 2018 zullen we ook in 2019 duotone design veel terugzien. Ook voor webdesign worden deze afbeeldingen steeds populairder.
Waarom duotoon afbeeldingen gebruiken op je website?
Een reden kan zijn om kleurconsistentie te bereiken als je website veel afbeeldingen bevat. Op deze manier ‘matchen’ de kleuren van de foto’s en afbeeldingen beter met de rest van de website.
3. Gradients en kleurtransities
Nu we toch over kleuren bezig zijn; zagen we eerder al de subtiele overgang van kleuren (gradients) in logo’s en websites al zoetjesaan terugkomen, ook in 2019 zet deze trend door.
We verwachten veel kleurtransities te zien. Een kleurtransitie lijkt op een gradient met dat verschil dat een kleurtransitie een duidelijke harde lijn heeft tussen de kleuren. Een gradient daarentegen vervaagt en loopt over in een andere kleur.
4. Asymmetrische opmaak; we gaan los!
Was webdesign eerst keurig netjes en onder elkaar en moest het zich allemaal boven de vouw* afspelen; we hebben leren scrollen. En we scrollen wat af; van onder naar boven en weer terug, van links naar rechts en vice versa. We draaien nog net niet ons mobieltje om om weer verder te scrollen…
Afbeeldingen en elementen laden in vanuit alle hoeken. Het mag allemaal dus vergeet braaf en ‘go wild’! Ga creatief om met je website ruimte maar vergeet daarbij ook niet de nodige witruimte.
Asymmetrische websites zijn veelal onderscheidend en speels. De verwachting is dat we deze trend dit jaar nog meer gaan zien.
* Boven de vouw bij websites wil zeggen dat gedeelte van de website welke direct in beeld komt zonder te scrollen.
Bron: Puma
Niet netjes naast elkaar, veel ‘wit’ ruimte welke hier zwart is 😉
Bron: Club Paradiso
5. Negative space
Ook negative space zie je steeds meer terug in grafisch ontwerp. Het voegt definitie aan een design toe. Negative space kan op 2 verschillende manieren uitgebeeld worden.
Negative space: uitsnede maken
Op de eerste manier wordt negative space gebruikt door een uitsnede te maken in een design om een bepaalde vorm te creëren. Dit doet men bijvoorbeeld in een logo.
Het FedEx logo is een mooi voorbeeld van negative space. Wie kent dit logo niet? Is het verborgen symbool je opgevallen in dit logo? Tussen de ‘e’ en de ‘x’ zie je een witte pijl. De betekenis ervan? Snelheid en precisie.
Bron: FedEx.
En wat zie je in het logo hiernaast? Je ziet een boom met vogels en verder?
Nog een lekker voorbeeld; Toblerone, de populaire driehoek chocoladerepen. ‘Made in Zwitserland’ met de Matterhorn berg in het logo. Kijk eens goed naar de berg en zie je de boodschap? Links staat een beer die symbool staat voor de unieke honingsmaak.
Bron: Toblerone.
Negative space: afbeeldingen over elkaar heen zetten
Op de tweede manier worden bij negative space twee afbeeldingen over elkaar heen gezet waarbij één van de afbeeldingen transparant is gemaakt.
Maar zoals met heel veel design; het is niet allemaal nieuw, veel komt terug.
Hier een afbeelding van BLØF (2017). Ook een mooi voorbeeld van ‘Negative Space’.
6. Het mag wel wat vetter
Typography bepaalt voor een belangrijk deel de uitstraling van je website. De trend van nu is het gebruik van grote en vette fonts. Mooie ronde, schreefloze lettertypes met karakter. Dus laat de valse bescheidenheid maar varen.
Vette opvallende schreefloze fonts vinden we op de site van Hudson’s Bay. Zie hier ook het gebruik van zowel gradient als kleurtransistie (punt 3). Bron: Hudson’s Bay (bestaat niet meer)
Ook hier schreefloos en lekker opvallend. Bron: Hudson’s Bay
7. Opvallend kleurgebruik
Ook voor wat betreft het kleurgebruik op je website, hou je vooral niet in. Roze, oranje, paars, geel, turquoise, …. het mag allemaal. We gaan knallen!
Bron: Paradiso
Bron: Amsterdam Dance Event
8. Old school 90’s webdesign
Geloof het of niet maar we zien ook trends welke ver terug in de tijd gaan; ‘Old School 90’s’ webdesign. En niet alleen met webdesign; zie ook de huidige collectie van Gucci.
Na de eerste (voornamelijk) informatieve websites waar geen woord te veel op stond, kwamen de websites met veel gif animaties, onderstreepte links, vloekende kleuren etc. Het kon niet gek genoeg en alles schreeuwde. En ja dat zien we ook nu weer voorbijkomen.
Bron: Gucci
Bron: Holland Casino
9. Datavisualisatie
Maar liefst 80% van de bedrijfsinformatie wordt gevisualiseerd in de vorm van tabellen en grafieken. Deze gegevens kunnen door iedereen helaas ook anders geïnterpreteerd worden. Oorzaken hiervan zijn bijvoorbeeld lichamelijke beperkingen zoals kleurenblindheid, slechtziendheid, persoonlijke en culturele voorkeuren en de intenties van de ontvanger. Zie je alles zonder oordeel of zie je alleen wat je wil zien?
Bron: KPN
Bron: ExxonMobil
Denk je dat webdesign trends bluf zijn of niet? Webdesign wijzigt continue, de regels om gevonden te worden in Google idem dito. En hoe ontwerp, ontwikkel en onderhoud je een website welke staat voor jou en je eigen unieke bedrijf of organisatie?
Hoe je er ook over denkt, ga je mee met alle trends of kies je datgene uit wat je aanspreekt en past bij jou en wat je wilt uitstralen met je bedrijf? Uiteraard kun je ook wachten en hopen dat deze trends snel overwaaien 😉
Zorg er in ieder geval voor dat je website technisch goed in elkaar zit en dat de tekst van je website voor mensen is geschreven en niet (alleen) voor Google.