076 204 55 00  |   info@a-merkwaardig.nl
  • Start
  • Blog
  • Google heeft de lengte van de meta description gewijzigd

Google heeft de lengte van de meta description gewijzigd

Google heeft de lengte van de meta description gewijzigd;
van 160 naar 320 tekens

Het kan je bijna niet ontgaan zijn; als je recent op Google iets opgezocht hebt, zie je dat de lengte van de meta descriptions van een aantal zoekresultaten bijna 2x zo lang is. Sommige meta descriptions nemen nu zo’n vier regels aan ruimte in. En dit zowel op een desktop als op een mobiel.

Update

We waren hier heel blij mee maar helaas heeft dit niet lang geduurd. In mei 2018 heeft Google de lengte van de meta descriptions weer teruggeschroefd.
Dus ga met je meta description maar gewoon weer terug naar 150/160 tekens wil je in de zoekresultaten niet afgekapt worden in je website beschrijvingen.
Leuker kunnen we het niet voor je maken, wel gemakkelijker als je op de hoogte gehouden wilt worden van dit soort feiten. Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van a-merkwaardig.nl.

De omschrijving welke Google toont bij de zoekresultaten mag nu zo’n 320 karakters lang zijn (inclusief spaties).

Wat is een meta description?

Een meta description is de omschrijving (tekst snippet) die je ziet onder de titel van een zoekresultaat in Google. Google toont bij de zoekresultaten doorgaans drie items;

  • Titel van de pagina
  • ULR
  • 
Meta description (omschrijving, snippet)

google wijzigt lengte meta description 2018

Meta description van Google nu bijna 2 keer zo lang

Werd voorheen de langere beschrijving van 160 tekens getoond, Google laat nu meta descriptions van maar liefst 320 tekens zien voordat jouw zoekresultaat afgebroken wordt met de welbekende puntjes. Voor een mobiele weergave heb je 220 karakters tot je beschikking.

Wat als je geen meta description invult?

Vul je zelf geen meta description in, dan bepaalt Google zelf wat voor snippet hij laat zien. Dit doet Google ook als hij de omschrijving niet vindt passen bij de pagina of afhankelijk van de zoekopdracht welke iemand ingeeft. Ook de locatie en het apparaat kunnen van invloed zijn op de zoekopdracht. Je hebt dus geen controle over wat Google laat zien.

En als je wel een meta description invult?

Door de meta description wel in je website in te vullen, kun je vermelden wat de potentiële bezoeker op de betreffende pagina kan verwachten. 
Onderscheid je van andere zoekresultaten en verleid de bezoeker om op jouw website pagina te klikken. Dus maak een paar mooie zinnen welke aansporen om door te klikken naar jouw website.

Wat is in 2018 de ideale lengte voor een meta omschrijving?

wat is meta description seoDesktop

Titel: 70 tekens

Description: 320 tekens

Mobiel

Titel: 70 tekens

Description: 210 tekens

Gelijk goed voor zowel desktop als mobiel gebruik

Maak dan gebruik van onderstaande gegevens:

Titel: 70 tekens
Description: 210 teken

Vergeet hierbij niet dat een spatie ook een teken is!

Wil je kijkers of kopers op je website?

Met deze gewijzigde lengte van de meta description kan het wat betreft het aantal klikken voor je website twee kanten opgaan.

  1. Ofwel de kijker heeft nu genoeg aan de langere beschrijving om te zien of dit wel of niet voor hem/haar interessant is om verder te klikken en besluit dit niet te doen omdat de informatie niet relevant is. Dit kan dus zomaar tot minder kliks leiden.



  2. Aan de andere kant kun je op je website juist wel meer kliks krijgen. Dit van internetbezoekers die je met de langere beschrijving nieuwsgierig hebt gemaakt over jouw product, dienst of onderwerp. Je hebt nu immers meer ruimte om een zoeker te overtuigen om door te klikken. En diegenen die doorklikken zijn de echte belangstellenden welke jij op je website wilt hebben.
 Je kunt beter minder maar wel tevreden bezoekers op je website hebben, bezoekers welke hun zoekvraag beantwoord zien op jouw website, als bezoekers welke afhaken omdat de vlag de lading niet dekt.

Kortgezegd: deze langere meta description zal wel degelijk invloed hebben op je Click To Rate (CTR).

Plan van aanpak

Wat kun je nu het beste doen met deze nieuwe wijziging van Google. 
Hieronder geven we een paar tips waarmee je direct gestructureerd aan de slag kan.

  1. Kijk in je website statistieken welke pagina’s de meeste Google kliks krijgen.
  2. Herschrijf de metatags van deze pagina’s met het juiste aantal tekens. 
Hou het hierboven beschreven schema voor ogen van de ideale lengte voor een meta omschrijving.
    Kies je voor een omschrijving welke zowel op de desktop als op een mobiel niet wordt afgebroken? Of kies je voor de volledige desktop omschrijving?

    Heb je een aparte mobiele website dan pas je voor beide versies de tekst aan voor het gebruik uiteraard.
  3. Schrijf pakkende teksten met deze nieuwe kans voor wat betreft de meta description voor je pagina’s. Teksten welke een zoeker aanzetten om door te klikken. Denk logisch na en probeer antwoord te vinden op mogelijke zoekvragen.
  4. Zorg ervoor dat de belangrijkste zoekwoorden in de tekst voorkomen.
  5. Kijk regelmatig terug in Google of je wijzigingen zijn aangepast. Check ook je Search Console op wat de invloed is op je Click To Rate (CTR). Schaaf desnoods bij.

Tips voor een goede meta description

Tot slot nog een paar tips voor een goede meta description voor Google.

Wat kan je website bezoeker verwachten op je pagina?

Een meta description is een korte unieke samenvatting van de betreffende website pagina. 
Deze beschrijving is qua tekens weliswaar bijna verdubbeld maar blijft een belangrijk aandachtspunt.
 Door die paar zinnen te lezen weet een bezoeker wat hij/zij mag verwachten te lezen op jouw pagina. Dat is de essentie van deze beschrijving. Dus zorg ervoor dat wat je in de meta description beschrijft, ook terugkomt op de pagina waarop ze doorklikken.

Wie wil je bereiken?


Als je website goed is opgebouwd, heeft iedere afzonderlijke pagina een doel. Dit kan informatief zijn, je kunt ook een concrete dienst of product aan willen prijzen. Maak dit ook duidelijk in je description tag.

Prettig om te lezen


Zorg ervoor dat de beschrijving lekker vlot leest en goede volzinnen bevat. Als je schrijft voor de bezoeker, zul je meer relevante kliks krijgen. Google waardeert dit en dat zie je weer terug in je Google resultaten. En dit zijn ook de kliks die jij wilt hebben. Potentiële klanten welke oprecht geïnteresseerd zijn in jouw product, dienst of artikel.
 Verlies dit niet uit het oog. Vraag & antwoord: dat is de essentie waar het om draait.

Jij staat voor je bedrijf


Dat begrijp jij en dat begrijpen wij. Maar hoe jij je bedrijf ziet, en wat een klant ‘nodig’ heeft, kunnen zomaar twee verschillende dingen zijn. 
Het gaat er ook niet om wat jij belangrijk vindt, maar wat de zoeker belangrijk vindt. Wat wil jou potentiële bezoeker en waarop gaat geklikt worden? Dat moet goed onderzocht worden.

Herhaal niet de pagina titel

Je hebt tot 320 tekens om uit te leggen waarover je pagina gaat waar ze op kunnen klikken. Ga dus niet herhalen wat er al in die pagina titel staat.

Nix mis mee om ‘King’ te zijn
!


Jouw bedrijf heeft haar eigen Unique Selling Points (USP’s). Breng deze in kaart als je dat nog niet gedaan hebt.

  • 

Meer dan 10 jaar ervaring: zet het in je meta description!
  • 
Ben je exclusief: zet het in je meta description! 


  • Ben je expert; zet het in je meta description!

  • Ben je de goedkoopste op jouw gebied: zet het in je meta description!

  • Gegarandeerd de laagste prijs: zet het in je meta description!
  • 

Of vermeld je telefoonnummer in de meta description: 076 204 550. 


Meertalige website

Lijkt overbodig om te vermelden maar zorg ervoor dat de meta description ook is geschreven in de taal van de pagina. Het aantal onvertaalde meta descriptions op meertalige websites is gigantisch. 
Dus check in ieder geval je eigen website en zorg dat deze ook meertalig in orde is. 




 

Speel jij 7 jaar intensief hetzelfde spelletje?

Als de regels nooit wijzigen dan zou het na jarenlange SEO ervaring geen uitdaging meer zijn om een website hoog te laten scoren in Google.
 SEO is en blijft een bezigheid waaraan je continue moet werken. Door dit soort wijzigingen blijft SEO (zoekmachine optimalisatie) interessant. Het onderscheid te maken om wel bij die eerste resultaten van Google op pagina 1 te staan en deze te behouden.

Wij zien met de nieuwe wijziging van Google om de beschrijvingen van 160 naar 320 tekens te wijzigen weer een leuke nieuwe uitdaging voor wat betreft hoog scoren in Google. 
Wij gaan er graag mee aan de slag. Wij hopen jij ook na het lezen van dit artikel. Op naar de volgende Google uitdaging!

 

  • Aangemaakt op .
a-merkwaardig SEO specialisten breda

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
T  076 204 5500

Cookieverklaring
Privacy Reglement