076 204 55 00  |   info@a-merkwaardig.nl
  • Start
  • Blog
  • SEO Yoast: onderschat je 'eigen bolletje' niet

SEO Yoast: onderschat je 'eigen bolletje' niet

De Yoast SEO plugin

SEO hulpmiddelen voor je website

Je kent ze vast wel, de hulpmiddelen om de SEO van je eigen website te verbeteren. Voorbeeld hiervan is Yoast (voor Wordpress en Drupal websites). In dit artikel gaat het nu over de plug-in Yoast maar dit geldt ook voor andere SEO plugins bij CMS websites.

De werkwijze van deze plugins is heel eenvoudig: download en installeer de plug-in, volg de adviezen op en zorg dat je alleen maar groene bolletjes krijgt bij de analyse. Vervolgens zit je gebakken met je SEO en kun je achterover leunen. Maar is dat wel zo?


Kun je blind varen op Yoast?

Yoast is een geweldige tool welke we zeker aanbevelen. Een mooie plug-in welke veel SEO-items aan de kaak stelt. En toch volgen we al de aanbevelingen van Yoast niet vanzelfsprekend op.

Waarom volgen we de Yoast aanbevelingen niet zomaar op?

Hoe goed deze plugin ook is, het blijft een stukje software wat geprogrammeerd is om 'iets' te doen. Een aantal punten sluiten niet helemaal aan op hoe zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google en Bing de website crawlen en indexeren.

  • Zoekwoord dichtheid (keyword density)

    De Yoast SEO plugin noemt het ‘trefwoord-dichtheid’. Dit hoeft beslist niet veel te zeggen over de uiteindelijke vindbaarheid van je pagina. Een heel hoge zoekwoorddichtheid komt al gauw als spam over. Maar ondanks een lage zoekwoorddichtheid kan een pagina nog prima scoren in de zoekresultaten.

  • Meta-omschrijving

    Hoewel de meta-omschrijving bij voorkeur je zoekterm bevat, is het geen SEO-factor. Dit wordt wel meegeteld door de Yoast plugin. Prima, voor je Yoast score, maar hang er zelf geen SEO waarde aan.

  • Aantal woorden

    Uit onderzoek is gebleken dat er 'correlatie' is tussen veel content en goede vindbaarheid. Maar dit betekent niet dat je niet kunt scoren met een korte tekst. Het aantal woorden is dus ook beslist geen SEO-factor. Correlatie is wat anders dan een causaal verband.

    Nemen we even de termen 'correlatie' en 'causaal verband' onder de loep ;)
    Correlatie
    Correlatie is de statistische samenhang tussen twee grootheden. Dit kunnen twee reeksen metingen zijn, of mogelijke waarden van twee toevalsvariabelen zijn. Correlaties kunnen in de praktijk gebruikt worden om verbanden aan te wijzen en voorspellingen te doen.

    Causaal verband
    Met causaal verband wordt bedoeld dat een gebeurtenis het directe gevolg is van een andere gebeurtenis (oorzaak en gevolg).

 

yoast minpuntenvergeet dat groene bolletje

Gezien de titel van dit artikel had je dit vast zien aankomen. Veel Yoast gebruikers leggen de focus op 'het gewenste groene bolletje'. Maar dat groene bolletje geeft geen garanties op hoge posities. Met een oranje bolletje kun je ook net zo goed hoog in de zoekmachines kunnen verschijnen. Een van de belangrijkste redenen om je niet blind te staren op het groene bolletje is dat deze alleen de exacte formulering meerekent.

Een voorbeeld: ik schrijf een artikel over ‘Yoast SEO plugin’. Als ik dan vervolgens in het artikel schrijf over ‘de SEO plugin van Yoast’ wordt dit door Yoast niet meegerekend als zoekterm in de tekst. Dit omdat de exacte formulering van de zoekterm welke ik opgegeven had ‘Yoast SEO plugin’ is. Ga ik de boel herschrijven en zorg ervoor dat 'Yoast SEO plugin' dé term is, levert me dat een groen licht op. Prima, zou je denken maar dan word ik wel beperkt met mijn zoektermen... Volgens Yoast...

Gelukkig doet Google niet aan die exacte matches, ook kleine varianten op de zoekterm tellen mee voor Google. Dus niet alleen ‘Yoast SEO plugin’ maar bijvoorbeeld ook ‘Yoast SEO for Wordpress plugin’, of ‘SEO plugin Yoast’. Op deze manier kun je gewoon teksten schrijven welke lekker lopen en leesbaar zijn.

Gebruik VOORAL je eigen bolletje verstand

Advies wat we je kunnen geven is om te kijken waar de bolletjes nu eigenlijk voor staan en daarna uitzoeken hoe je het beste je website kunt optimaliseren.
In december 2017 heeft Google de lengte van de meta description gewijzigd naar maar liefst 300 karakters (zie het artikel wat we eerder hebben geschreven). In mei 2018 is de lengte weer aangepast naar 150/160 karakters.

Gebruik je nog een oude plugin van Yoast of je hebt wel de update gedaan maar je bent niet op de hoogte van het feit dat de meta description is aangepast dan is dat een gemiste kans....

seo gebruik je gezonde verstand breda

Zoekwoord dichtheid / Keyword density / trefwoord dichtheid

Oef zomaar een aantal termen. Hoop dat je nu niet afhaakt... Misschien heb je er wel eens van gehoord en het kan ook zo zijn dat je er wel meer van weet. Maakt niet uit, we leggen het toch even heel kort uit nu.
Keyword density is het aantal keren dat je keyword (zoekwoord) voor komt op de (source) pagina, gemeten in percentages.
Voorbeeldje: stel dat je 100 woorden hebt, en je gebruikt 10 keer het zoekwoord in de tekst, dan zit je op 10% keyword density. Dat is best wel aan de hoge kant.
Keyword density kent geen gouden regel met het % aantal zoekwoorden op een pagina. Dus het percentage wat Yoast laat zien is wel interessant maar of het bolletje groen of rood is, is niet van belang!

Gluren bij de buren

wordpress website laten maken

Zoekwoord dichtheid tip

Als je de echte 'keyword density' (zoekwoord dichtheid) wilt weten, ga dan vooral even 'gluren bij de buren' (de concurrentie) en kijken wat zij doen op de eerste pagina in de zoekresultaten.
Als alle buren op pagina 1 een keyword density hebben van 5%, dan zit jij met je 2% in veel gevallen dus veel te laag.

Kijk naar de eerste pagina van je top 3 of 5 concurrenten. Kijk naar het gebruik van de  heading, de h1-h6 koppen en zie hoeveel keer het keyword daar in voorkomt. Ga daar dan tussen zitten. Niet dubbel zo hoog, want dan zou je de plank bij Google wel eens flink mis kunnen slaan en krijg je een 'penalty' van Google waar je zeker niet op zit te wachten. Vertrouw dus niet op het Yoast groene bolletje hier, maar gebruik weer je eigen bolletje verstand.

Onze conclusie

De Yoast plugin is en blijft een superhandig hulpmiddel welke je verder kan brengen met de vindbaarheid van je website maar het is geen wondermiddel. De resultaten hangen voor een belangrijk deel af van de gekozen zoektermen (daarvoor doe je uiteraard een gedegen zoekwoordenonderzoek) en de concurrentie hierop.

Verder zijn er nog heel veel andere factoren van belang voor SEO waaronder o.a. de techniek van je website, je afbeeldingen, snelheid, template en linkbuilding. Wil je echt goed scoren met je website? Laat dan een gedegen onderzoek doen naar je website. Met zo'n onderzoek kun je waarschijnlijk al een aantal knelpunten van je website verhelpen.

SEO is (nog) geen exacte wetenschap. Het is een puzzel welke voor ieder bedrijf weer anders is. Wil je graag meer informatie of heb je (wat) hulp nodig. Neem gewoon Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met ons op. Wij helpen ook jouw bedrijf of organisatie graag op gang met je website of om goed gevonden te worden.

SEO artikel schrijven

Heb je zelf een artikel geschreven? Schrijven voor je bezoeker is belangrijker dan schrijven voor Google. Je moet hier een juiste balans in zien te vinden. Heb je hier moeite mee of wil je dat wij je tekst met een bezoekersvriendelijk oog / SEO / Google verantwoord bekijken ofwel herschrijven? Neem dan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met ons.

 

a-merkwaardig SEO specialisten breda

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
T  076 204 5500

Cookieverklaring
Privacy Reglement