076 204 55 00  |   info@a-merkwaardig.nl
  • Start
  • Blog
  • 9 Webdesign trends voor 2019; bluf of ...?

9 Webdesign trends voor 2019; bluf of ...?

seo breda

9 Webdesign trends voor 2019; bluf of werkelijkheid ?

Website trends; wat heeft 2019 voor ons in petto? Het jaar is net begonnen, dus een mooi moment om te bekijken welke webdesign trends we dit jaar kunnen verwachten.


1. Mobile first, stel de gebruiker voorop

Mobiel gebruik is nog steeds in opmars terwijl het desktop en laptop gebruik afneemt. Responsive design alleen is niet meer voldoende dus ga voor mobile first design en stel de gebruiker voorop.

Verschil responsive design en mobile first design

Een responsive website is zo gemaakt dat het ontwerp zich aanpast aan het apparaat waar de site op geopend wordt. Eén en dezelfde website welke op zowel een mobiele telefoon, tablet en desktop er hetzelfde uitziet.
Dat is natuurlijk heel mooi want de website op je smartphone is exact dezelfde als dat je deze site op je computer bekijkt. Maar hiermee ga je voorbij aan het doel van de mobiele gebruiker...
Op je computer scroll je een keer of twee om onder aan de pagina te komen maar open je dezelfde geschaalde versie op je mobiele telefoon dan moet je aardig wat naar onderen scrollen. Dit terwijl je eigenlijk snel even iets wilde opzoeken.

Mobile first design is sneller. Afbeeldingen worden afgestemd op mobiel gebruik. De mobiele website is minder zwaar en opent dus sneller wat ten goede komt aan de gebruikerservaring. Saai? Je hoeft in ieder geval niet te zoeken hoe het werkt. Groot voordeel is dat ook Google snelle mobiele websites beloond met een hoge(re) ranking. Dus wil je met Google scoren? Go mobile first! Een aantal grote spelers gaan spelen daar al mooi op in.

 internet bureau breda   webdesign bureau breda    goede webdesigner breda
 Bron: MediaMarkt    Bron: Twitter    Bron: Apple Music


2. Duotoon afbeeldingen

Duotone of duotoon is een algemene naam voor multitone afdrukken die gemaakt worden met twee, drie of vier kleuren (bron: Wikipedia). Net als in 2018 zullen we ook in 2019 duotone design veel terugzien. Ook voor webdesign worden deze afbeeldingen steeds populairder.

Waarom duotoon afbeeldingen gebruiken op je website?

Een reden kan zijn om kleurconsistentie te bereiken als je website veel afbeeldingen bevat. Op deze manier 'matchen' de kleuren van de foto's en afbeeldingen beter met de rest van de website.

 website trends 2019   webdesign trends 2019 
 2 verschillende voorbeelden van duotoon afbeeldingen    

 

3. Gradients en kleurtransities

Nu we toch over kleuren bezig zijn; zagen we eerder al de subtiele overgang van kleuren (gradients) in logo’s en websites al zoetjesaan terugkomen, ook in 2019 zet deze trend door.
We verwachten veel kleurtransities te zien. Een kleurtransitie lijkt op een gradient met dat verschil dat een kleurtransitie een duidelijke harde lijn heeft tussen de kleuren. Een gradient daarentegen vervaagt en loopt over in een andere kleur.

 gradient website trend 2019  

Op de website van Spotify zie je zowel de gradient als de kleurtransistie terug.


 

 

4. Asymmetrische opmaak; we gaan los!

Was webdesign eerst keurig netjes en onder elkaar en moest het zich allemaal boven de vouw* afspelen; we hebben leren scrollen. En we scrollen wat af; van onder naar boven en weer terug, van links naar rechts en vice versa. We draaien nog net niet ons mobieltje om om weer verder te scrollen...

Afbeeldingen en elementen laden in vanuit alle hoeken. Het mag allemaal dus vergeet braaf en 'go wild'! Ga creatief om met je website ruimte maar vergeet daarbij ook niet de nodige witruimte.
Asymmetrische websites zijn veelal onderscheidend en speels. De verwachting is dat we deze trend dit jaar nog meer gaan zien.

* Boven de vouw bij websites wil zeggen dat gedeelte van de website welke direct in beeld komt zonder te scrollen.

 a symmetrische website opmaak   goed webdesign laten maken breda
Bron: Puma
 

Niet netjes naast elkaar, veel ‘wit’ ruimte welke hier zwart is ;)
Bron: Club Paradiso

 

 5. Negative space

Ook negative space zie je steeds meer terug in grafisch ontwerp. Het voegt definitie aan een design toe. Negative space kan op 2 verschillende manieren uitgebeeld worden.

Negative space: uitsnede maken

Op de eerste manier wordt negative space gebruikt door een uitsnede te maken in een design om een bepaalde vorm te creëren. Dit doet men bijvoorbeeld in een logo.

Het FedEx logo is een mooi voorbeeld van negative space. Wie kent dit logo niet? Is het verborgen symbool je opgevallen in dit logo? Tussen de ‘e’ en de ‘x’ zie je een witte pijl. De betekenis ervan? Snelheid en precisie. Bron: FedEx.

verborgen boodschap logo

Minder bekend maar wel een gaaf voorbeeld van een logo met gebruik van negatieve space. Je ziet de boom maar zie je ook de gorilla en de leeuwin? Bron: PittsBurgh Zoo.

beste logo ontwerper breda

Nog een lekker voorbeeld; Toblerone, de populaire driehoek chocoladerepen. 'Made in Zwitserland' met de Matterhorn berg in het logo. Kijk eens goed naar de berg en zie je de boodschap? Links staat een beer die symbool staat voor de unieke honingsmaak. Bron: Toblerone.

logo met een boodschap ontwerp breda

 

Negative space: afbeeldingen over elkaar heen zetten

Op de tweede manier worden bij negative space twee afbeeldingen over elkaar heen gezet waarbij één van de afbeeldingen transparant is gemaakt.

 

 website design negative space   top webdesign breda

Maar zoals met heel veel design; het is niet allemaal nieuw, veel komt terug.

 

Hier een afbeelding van BLØF (2017). Ook een mooi voorbeeld van ‘Negative Space’.

 

6. Het mag wel wat vetter

Typography bepaalt voor een belangrijk deel de uitstraling van je website. De trend van nu is het gebruik van grote en vette fonts. Mooie ronde, schreefloze lettertypes met karakter. Dus laat de valse bescheidenheid maar varen.

 

 beste websites breda   schreefloze fonts website

Vette opvallende schreefloze fonts vinden we op de site van Hudson’s Bay. Zie hier ook het gebruik van zowel gradient als kleurtransistie (punt 3). Bron: Hudson’s Bay.

 

Ook hier schreefloos en lekker opvallend: Bron: Hilton.

 

7. Opvallend kleurgebruik

Ook voor wat betreft het kleurgebruik op je website, hou je vooral niet in. Roze, oranje, paars, geel, turquoise, .... het mag allemaal. We gaan knallen!

 laatste website tips 2019   mooiste websites breda
Bron: Paradiso
 

Bron: Amsterdam Dance Event

 

8. Old school 90’s webdesign

Geloof het of niet maar we zien ook trends welke ver terug in de tijd gaan; 'Old School 90’s' webdesign. En niet alleen met webdesign; zie ook de huidige collectie van Gucci.

Na de eerste (voornamelijk) informatieve websites waar geen woord te veel op stond, kwamen de websites met veel gif animaties, onderstreepte links, vloekende kleuren etc. Het kon niet gek genoeg en alles schreeuwde. En ja dat zien we ook nu weer voorbijkomen.

 website trends van 2019   grafisch ontwerper breda
Bron: Gucci
 

Bron: Holland Casino

 

9. Datavisualisatie

Maar liefst 80% van de bedrijfsinformatie wordt gevisualiseerd in de vorm van tabellen en grafieken. Deze gegevens kunnen door iedereen helaas ook anders geïnterpreteerd worden. Oorzaken hiervan zijn bijvoorbeeld lichamelijke beperkingen zoals kleurenblindheid, slechtziendheid, persoonlijke en culturele voorkeuren en de intenties van de ontvanger. Zie je alles zonder oordeel of zie je alleen wat je wil zien?

Wil je alle cijfers, tabellen en data leesbaar maken? Maak het dan visueel. Ook dit zien we terug in webdesign.

 datavisualisatie grafisch   visualisering data
Bron: KPN
 

Bron: ExxonMobil

 

Hoe ga jij om met de website trends in 2019?

Denk je dat website trends bløf zijn of niet? Webdesign wijzigt continue, de regels om gevonden te worden in Google idem dito. En hoe ontwerp, ontwikkel en onderhoud je een website welke staat voor jou en je eigen unieke bedrijf of organisatie?
Hoe je er ook over denkt, ga je mee met alle trends of kies je datgene uit wat je aanspreekt en past bij jou en wat je wilt uitstralen met je bedrijf? Uiteraard kun je ook wachten en hopen dat deze trends snel overwaaien ;)

Zorg er in ieder geval voor dat je website technisch goed in elkaar zit en dat de tekst van je website voor mensen is geschreven en niet (alleen) voor Google. Die tijd is echt voorbij! En zorg ervoor dat je website de vraag van de bezoeker beantwoord waarvoor ze op je site terecht zijn gekomen.

a-merkwaardig SEO specialisten breda

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
T  076 204 5500

Cookieverklaring
Privacy Reglement