Search
Close this search box.

Alle smaakjes

A-merkwaardig Breda Grafisch ontwerp - Webdesign - SEO

Home | Terug naar blog overzicht

Cinemagraph, extra wow factor voor je website

Op een website kunnen video's de aandacht nogal eens afleiden. Maar heb je wel eens een Cinemagraph overwogen?

Tussen foto en film

Een Cinemagraph trekt subtiel de aandacht en heeft een veel snellere laadtijd dan een video. Een Cinemagraph lijkt sterk op een foto maar dan met een subtiele beweging erin verwerkt. Op een website trek je hiermee de aandacht zonder dat je teveel prikkels krijgt.

Voordeel van een Cinemagraph is dat het beter wordt waargenomen dan een video. Dit komt doordat er meestal maar één bewegend beeld op de afbeelding staat. Dit is prettig om waar te nemen en ook heel interessant om naar te kijken. Zo interessant dat je er wel naar wilt blijven kijken.

Daarnaast kan een Cinemagraph resulteren in een hogere CTR (Click to Rate) wat weer ten gunste komt van je SEO.

Door de combinatie van een foto en een filmpje, waarbij het beeld kort maar oneindig wordt herhaald, is het bestand een heel stuk kleiner dan een video. Deze snellere laadtijd wordt uiteraard ook weer gewaardeerd door Google omdat een webpagina welke snel laadt voorrang heeft.

Er zijn 2 manieren om een Cinemagraph te maken. Onderstaand voorbeeld betreft een foto waarin een bewegend beeld is aangebracht. Ook kan een filmpje als uitgangspunt gebruikt worden waar het beeld van wordt ‘bevroren’ terwijl één of meerdere objecten herhaaldelijk blijven bewegen.
De kunst is dat het bewegend beeld kort moet zijn en de overgang van het eind- en beginpunt vloeiend in elkaar overloopt zodat de herhaling niet zichtbaar is.

A-merkwaardig Breda Grafisch ontwerp - Webdesign - SEO

Toepasbaarheid van Cinemagraphics​

Een Cinemagraphic kun je gebruiken voor diverse doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Websites
  • Blogs
  • Productpresentaties
  • Social media zoals Facebook of Instagram
  • Video reclameborden

Trend

Foto’s zoals deze Cinemagraphics zijn geen nieuwe trend. De eerste Cinemagraph is in 2011 gemaakt door Jamie Beck en Kevin Burg. De naam Cinemagraph is ook door Jamie en Kevin bedacht.

Op hun website vind je inspiratie voor mogelijkheden van verschillende Cinemagraphs. Ondanks dat Cinemagraphs niet nieuw zijn, zijn ze nog steeds populair. En terecht!

Een paar mooie voorbeelden van Cinemagraphics.
Bron: http://cinemagraphs.com

Aandachtspunten voor het maken van een Cinemagraphic

  • Maak een plan. Welk gedeelte moet bewegen en wat staat er stil?
  • Beperk het gebruik van de bewegende objecten. Hoe minder afleiding hoe opvallender je Cinemagraphic.
  • Met een statief zorg je ervoor dat de camera volledig stabiel en stil staat. Gebruik je geen statief dan wordt het lastig om de filmbeelden geleidelijk en onzichtbaar in elkaar te laten overlogen.
  • Het start- en eindpunt van de video moet hetzelfde zijn om een oneindig effect te creëren.
  • Maak de video welke als uitgangspunt gebruikt wordt voor de Cinemagraphic in een goede kwaliteit (HD).

Heeft dit je op een leuk idee gebracht voor jouw website, blog, presentatie of social media? Laat het gerust weten en neem contact op voor meer informatie.

Blog delen?

LinkedIn
Facebook
Pinterest
WhatsApp
Email
A-merkwaardig

A-merkwaardig

Ingrid Bastiaansen

Scroll naar boven