Search
Close this search box.
3 pijlers voor website optimalisatie SEO

Home | Terug naar blog overzicht

De 3 pijlers voor website optimalisatie (SEO)

Met een mooie website alleen ben je er niet en kom je er niet. Voor hogere posities in de zoekmachines zijn er 3 pijlers voor website optimalisatie (SEO) van belang.

Hoog in de organische zoekresultaten; the place to be

Wat heb je aan een mooie website welke geen bezoekers trekt? Bezoekers vinden doorgaans vaak de klik naar jouw website via de organische zoekresultaten. Er wordt nu eenmaal vaker geklikt op de organische zoekresultaten (SEO) dan op de advertenties (SEA). De advertenties staan vaak net boven deze organische zoekresultaten en onderaan de pagina vermeld.

Uiteraard wil je jouw website ook in deze organische zoekresultaten bovenaan op die eerste pagina terugzien. Het voorrecht om hier te mogen staan, wordt toebedeeld aan:

  1. Websites waarvan de zoekvraag van de bezoeker goed beantwoord wordt (content)
  2. Websites welke goed in elkaar zitten (techniek)
  3. Websites met autoriteit (autoriteit)

Content, techniek en autoriteit noemen we samen de 3 pijlers voor website optimalisatie.

Zoekmachine optimalisatie SEO pijler 1 content

# SEO pijler 1 - Content

SEO kan niet zonder goede content. Zonder content zal je site nooit in de zoekresultaten verschijnen. Maar met slechte content ga je ook niet scoren.
Wil je hoog in de zoekresultaten van Google verschijnen, zal je de website pagina’s moeten voorzien van waardevolle en relevante content.

Waaruit bestaat website content?

Content bevat alle manieren van informatiedeling op je website. Behalve je tekst vallen ook afbeeldingen, video’s en download files als PDF’s onder content.

Geef al die files een goede naam waarin de zoekterm voorkomt, voeg een alt-tekst toe en het wordt ook voor Google duidelijk waar het bestand over gaat.
Voor SEO is tekst het belangrijkste omdat zoekmachines dit van A tot Z kunnen ‘lezen’. Het mooie is dat je op de uitvoering en kwaliteit van deze ‘on-page SEO’ zelf invloed kunt uitoefenen.

Hoe voorzie je de website van goede content?

  • Relevante content
    Dit is content die nauw verband houdt met het onderwerp van jouw onderneming, product en/of dienst.
    Heb je een site over ‘Occasions’ dan sla je met een pagina over ‘Leefstijlcoaching’ de plank behoorlijk mis.  Ook Google begrijpt die link met dat onderwerp niet en zal geen waarde hechten aan deze toevoeging.
  • Waardevolle content
    Waardevolle content is content waar je bezoekers echt iets aan heeft. Dus een artikel mét echte inhoud waarin de vragen van de bezoeker beantwoord wordt.

    Per zoekopdracht kan waardevolle content verschillen. De ene keer heeft het te maken met de zoekintentie (waarom zoekt de gebruiker op een bepaald zoekwoord?) en de andere keer kan het een lijst met tips zijn.
    Ook kan waardevolle content bestaan uit een uitgebreid artikel over een bepaald onderwerp of een stappenplan.

    Gluren bij de buren mag, je hoeft tenslotte het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar kopieer de teksten niet. Google ‘ziet’ dit en straft dit af door beide sites te laten zakken in de ranking. Beter is om het te herschrijven met je eigen woorden zodat het ‘jouw’ stuk wordt. Een stuk origineler ook om je verhaal in je eigen woorden te vertellen. Uiteraard kun je ook een SEO tekstschrijver inschakelen om goede content voor je site te maken.

  • Leesbaarheid
    Omdat goede content heel uitgebreid kan zijn, is het ook belangrijk om de leesbaarheid in de gaten te houden. Een te klein font, grote lappen tekst achter elkaar… het leest gewoon niet fijn.

    Website bezoekers ‘scannen’ een pagina in 1 oogopslag om te kijken of ze hierop relevante informatie terugvinden. Maak dus gebruik van korte zinnen, witruimte, opsommingen, duidelijk lettertype en headers (kopteksten).

    Over kopteksten gesproken; deze zijn heel belangrijk voor je SEO. Iedere pagina mag maar één H1 header bevatten. Doe dit met de belangrijkste zoekterm waarop je webpagina gebaseerd is. H2 en H3 kopteksten kun je meerdere keren gebruiken op één pagina. Probeer ook deze goede zoektermen mee te geven. ‘Ons team’ zegt Google niet zoveel, ‘De medewerkers van bedrijf X’ heeft al een betere scoringskans.

# SEO pijler 2 - Techniek

Hoog in de organische zoekresultaten

Is je content helemaal in orde maar stagneren de resultaten bij de zoekmachines nog steeds? Grote kans dat je website techniek niet in orde is. Zie de website techniek als het fundament van het functioneren van je site.

Omdat vaak de kennis ontbreekt om het technische gedeelte aan te pakken, wordt dit nogal eens overgeslagen. Jammer, want het heeft echt veel invloed op de posities in de zoekresultaten.

Zo is bijvoorbeeld de laadsnelheid van je website heel belangrijk. Moet een gebruiker lang wachten totdat jouw pagina eindelijk geladen is, grote kans dat deze gebruiker voortijdig jouw site wegklikt. En ook Google heeft een voorkeur voor websites welke snel laden.

Wat kun je doen aan de techniek van je website?

  • Juiste provider
    Kies voor een goede provider, servers welke zich in Los Angeles bevinden helpen niet echt mee aan de snelheid van je website.
  • Afbeelding optimalisatie
    Neem de bestandgroottes van je afbeeldingen onder de loep. Meer over afbeelding optimalisatie vind je hier.
  • GZIP compressie
    Gebruik GZIP compressie om CSS, HTML, JAVA en andere codes kleiner in bestandgroottes te maken.
  • Lazy loading
    Maak gebruik van lazy loading zodat content ‘onder de vouw’ langzamer laadt dan de rest.
  • Juiste links
    Link alleen direct naar andere website pagina’s, dus link niet naar redirects.
  • Keuze van CMS
    Maak gebruik van een goed CMS. Met open source systemen als WordPress, Joomla of Magenta zit je doorgaans goed. Deze systemen worden continue doorontwikkeld en geupdate. Google geeft voorkeur aan websites welke constant in beweging zijn.
  • Responsive website ontwerp
    Responsive webdesign is een juiste weergave van een website op verschillende platforms. Dat wil zeggen dat de website zich aanpast aan het scherm van een desktop computer, mobiele telefoon, laptop of tablet.
    Is jouw website responsive? Niet alleen de bezoeker maar ook Google hecht hier waarde aan.
  • Thema gebruik
    Gebruikt je website een thema? Er zitten veel verschillen in diverse thema’s. Belangrijk om een goed en snel thema te kiezen.
  • Plugins
    Neem de plugins onder de loep. Maak alleen gebruik van goede bewezen plugins en verwijder overbodige plugins.
  • 404 errors
    Een bezoeker die op een 404 pagina stuit, zal dit niet ervaren als een prettige gebruikerservaring. Ook Google crawlt op deze dode links. Zaak dus om je website regelmatig op deze dode links te scannen en deze errors te herstellen.
    Zorg ook voor een fraaie 404 pagina om het leed wat te verzachten voor een bezoeker die onverhoopt toch op deze pagina terechtkomt.

# SEO pijler 3 - Autoriteit

Pijler SEO autoriteit

Stel dat je content beter is dan alles wat er online vindbaar is over hetzelfde onderwerp. En ook je website techniek is optimaal. En toch staan jouw concurrenten boven jou in de zoekresultaten…

Dan kan het zijn dat je een autoriteitsprobleem hebt. Dit wil zeggen dat meer websites linken naar de website pagina’s van jouw concurrenten in plaats van naar jouw website. Andere factoren welke meetellen voor je autoriteit zijn ook de kwaliteit en leeftijd van je website.
Wellicht is dit ook de lastigste pijler van je website om te optimaliseren omdat je hier niet altijd invloed op hebt.

Waarmee kun je je autoriteit optimaliseren?

  • Linkbuilding
    Zorg voor externe links die naar jouw site verwijzen. Laat linkjes achter in social media reactievelden, blogberichten op andere sites etc.
  • Gastblogs
    Schrijf gastblogs voor een andere website, is ook gelijk goed voor je eigen PR.
  • Altijd kwaliteit boven kwantiteit
    Beter minder blogs met goede relevante informatie dan veel blogs met content welke geen toegevoegde waarde hebben.
    Vuistregel; bedenk zelf of de persoon die op een linkje van zo’n blog klikt ook echt iets heeft aan die link naar jou site. Vind je dit een ‘ja’ dan is het waarschijnlijk ook een goede relevante link.
  • Relevante link uitwisseling
    Wissel alleen links uit met sites welke waarde hebben. Verkoop jij motoren dan draagt een link vanuit een diervoederproducent niet echt bij aan een kwalitatief en relevante link.
    Google wordt hier ook niet blij zijn en in het ergste geval levert je het een Google penalty op waardoor je zakt in de zoekresultaten of helemaal niet meer vindbaar bent.

Hoe controleer je op je op de goede weg zit met het optimaliseren van je autoriteit?

Vul je link in bij MOZ en je ziet meteen hoe je DA (Domain Authority) ervoor staat op dit moment.
Je zult veel tijd en moeite moeten investeren om van die 1 af te komen. Kwestie van een hele lange adem hebben.

Ik hoop dat bovenstaande je helpt om betere posities te verkrijgen. Gaat het je niet snel genoeg of heb je hulp nodig? Neem contact op voor meer informatie.

Blog delen?

LinkedIn
Facebook
Pinterest
WhatsApp
Email
A-merkwaardig

A-merkwaardig

Ingrid Bastiaansen

Scroll naar boven