1. Logo kleurgebruik
Kleuren zijn belangrijk in design. Een kleur heeft vaak een associatie met een betekenis en toont het karakter van je bedrijf. Bewust of onbewust, het roept iets over zich af.
Combi kleuren blauw/geel of rood/geel stralen ‘goedkoop’ uit. Dit is een goede keuze voor het logo ontwerp van een prijsvechter bijvoorbeeld. Veel design merken of duurdere kledingmerken gaan daarentegen voor zwart. In al zijn eenvoud straalt dit weer klasse uit.


Kleuren hebben een:
- Symbolische waarde
Een gevoel of een associatie bij een kleur. Dit verschilt per cultuur of tijdperk. Rood kan worden geassocieerd met agressie, maar staat ook voor passie en warmte. - Emotionele waarde
Eigen voorkeur voor een bepaalde kleur. Gemoedstoestand en leeftijd kunnen hierin een invloed op zijn. - Signaal waarde
De boodschap van een bepaalde kleur. Sommige kleuren hebben een eigen betekenis.
n de belangrijkste factoren als het gaat om herkenbaarheid.
Kleuren zijn belangrijk in design. Een kleur heeft vaak een associatie met een betekenis en toont het karakter van je bedrijf. Bewust of onbewust, het roept iets over zich af.
Combi kleuren blauw/geel of rood/geel stralen ‘goedkoop’ uit. Dit is een goede keuze voor het logo ontwerp van een prijsvechter bijvoorbeeld. Veel design merken of duurdere kledingmerken gaan daarentegen voor zwart. In al zijn eenvoud straalt dit weer klasse uit.
Rood
Kracht
Warmte
Energie
Agressie
Gevaar
Passie
Macht
Coca-Cola – Lego – Netflix – Nintendo
Oranje
Positiviteit
Innovatie
Speelsheid
Modern
Jeugd
Humor
Vuur
Fanta – Nickelodeon – ING – Gulf
Geel
Waarschuwing
Communicatie
Zonnig
Geluk
Intelligentie
Vriendelijk
DHL – Nikon – SubWay – Jumbo
Groen
Harmonie
Vertrouwen
Leven
Frisheid
Groei
Natuur
Duurzaam
Rust
BP – Tropicana – Spotify – D66
Blauw
Ontspanning
Oprechtheid
Professioneel
Zakelijk
Integriteit
Kalmte
Rust
Philips – HP – Facebook – Rijksoverheid
Paars
Creativiteit
Spiritualiteit
Gezondheid
Rijkdom
Religie
Luxe
Hallmark – Milka – Whiskas – Yahoo
Roze
Vrouwelijk
Bemiddeling
Intuïtie
Motivatie
Passie
Liefde
Plezier
T-Mobile – Barbie – Cosmopolitan – Victoria Secret
Bruin
Mannelijk
Vertrouwelijk
Outdoor
Natuur
Stoer
Landelijk
UPS – M&M’s – Louis Vuitton – Nespresso
Zwart
Verfijning
Mysterie
Afstand
Magie
Kracht
Rouw
Puur
Apple – Adidas – Nike – Björn Borg
2. Lettertype (font)
Naast kleurgebruik is ook het lettertype van groot belang. Vaak valt of staat een logo met een goed lettertype. Het ademt gevoel en balans uit in het ontwerp. Er zijn 2 categorieën lettertypes, namelijk:
- Met schreef
Met schreef is een lettertype met pootjes. Schreefletters zijn uitermate geschikt voor lange teksten. Dit omdat ze rustiger overkomen. Schreefletters worden ervaren als traditioneel.Voorbeelden van lettertypes met schreef zijn: Times New Roman, Georgia, Palantino en Zachary. - Zonder schreef
Schreefloze lettertypes (sans-serif) zijn ‘zonder poespas’. Ze komen over als moderner en worden vaak voor websites gebruikt als ‘leestekst’ omdat ze makkelijker lezen. Zo wordt er voor deze website ook een schreefloos font gebruikt, namelijk Verdana.
Voorbeelden van schreefloze lettertypes zijn: Arial, Verdana, Helvetica, Calibri, Myriad Pro, Bebas Neue, Univia en Futura.
Vaak hebben blokletters (kapitalen, hoodletters) een duidelijke boodschap. Bij een ‘handgeschreven logo’ denken we vaak aan creatief of modisch.

3. Woord- en beeldmerk
Als een logo enkel uit een woord bestaat, spreken we van een woordmerk. Als dit ondersteunt wordt met een beeld dan noemen we dat onderdeel een beeldmerk.
Zo kan een beeldmerk los van het woordmerk gebruikt worden en hoeven ze niet perse aan elkaar gekoppeld zijn. Een goed woordmerk kan krachtiger zijn dan veel design.
Wie herkent nu niet de ‘swoosh’ van Nike. Dit beeldmerk wordt dikwijls zonder de letters Nike gebruikt. En wie herkent dit logo nou niet. Zo wordt dit ook vaak bij automerken gedaan. Denk hierbij aan de ster van Mercedes.

4. Tijdloos
Het liefst wil je een logo wat een aantal jaar meegaat. Daarom ontwerpen we een logo bij voorkeur zo tijdloos mogelijk. Hypes komen en gaan dus zorg ervoor dat je logo niet trendgevoelig is.
Ook zie je dat ook grote bedrijven door de jaren heen hun logo aanpassen. Denk hierbij aan Apple, Google, McDonalds, KLM en Shell.

