a-merkwaardig breda grafisch en website- ontwerp seo

Logo ontwerp 5 tips

Een huisstijl bestaat uit verschillende elementen. Wil je een logo laten ontwerpen dan is kleurgebruik één van de belangrijkste factoren als het gaat om herkenbaarheid.

1. Logo kleurgebruik

Kleuren zijn belangrijk in design. Een kleur heeft vaak een associatie met een betekenis en toont het karakter van je bedrijf. Bewust of onbewust, het roept iets over zich af.

Combi kleuren blauw/geel of rood/geel stralen ‘goedkoop’ uit. Dit is een goede keuze voor het logo ontwerp van een prijsvechter bijvoorbeeld. Veel design merken of duurdere kledingmerken gaan daarentegen voor zwart. In al zijn eenvoud straalt dit weer klasse uit.

Logo goedkope kleuren
Logos in zwart

Kleuren hebben een:

  1. Symbolische waarde
    Een gevoel of een associatie bij een kleur. Dit verschilt per cultuur of tijdperk. Rood kan worden geassocieerd met agressie, maar staat ook voor passie en warmte.
  2. Emotionele waarde
    Eigen voorkeur voor een bepaalde kleur. Gemoedstoestand en leeftijd kunnen hierin een invloed op zijn.
  3. Signaal waarde
    De boodschap van een bepaalde kleur. Sommige kleuren hebben een eigen betekenis.

n de belangrijkste factoren als het gaat om herkenbaarheid.

Kleuren zijn belangrijk in design. Een kleur heeft vaak een associatie met een betekenis en toont het karakter van je bedrijf. Bewust of onbewust, het roept iets over zich af.

Combi kleuren blauw/geel of rood/geel stralen ‘goedkoop’ uit. Dit is een goede keuze voor het logo ontwerp van een prijsvechter bijvoorbeeld. Veel design merken of duurdere kledingmerken gaan daarentegen voor zwart. In al zijn eenvoud straalt dit weer klasse uit.

Rood

Kracht
Warmte
Energie
Agressie
Gevaar
Passie
Macht

Coca-Cola – Lego – Netflix – Nintendo

Oranje

Positiviteit
Innovatie
Speelsheid
Modern
Jeugd
Humor
Vuur

Fanta – Nickelodeon – ING – Gulf

Geel

Waarschuwing
Communicatie
Zonnig
Geluk
Intelligentie
Vriendelijk


DHL – Nikon – SubWay – Jumbo

Groen

Harmonie
Vertrouwen
Leven
Frisheid
Groei
Natuur
Duurzaam
Rust

BP – Tropicana – Spotify – D66

Blauw

Ontspanning
Oprechtheid
Professioneel
Zakelijk
Integriteit
Kalmte
Rust

Philips – HP – Facebook – Rijksoverheid

Paars

Creativiteit
Spiritualiteit
Gezondheid
Rijkdom
Religie
Luxe

Hallmark – Milka – Whiskas – Yahoo

Roze

Vrouwelijk
Bemiddeling
Intuïtie
Motivatie
Passie
Liefde
Plezier

T-Mobile – Barbie – Cosmopolitan – Victoria Secret

Bruin

Mannelijk
Vertrouwelijk
Outdoor
Natuur
Stoer
Landelijk

UPS – M&M’s – Louis Vuitton – Nespresso

Zwart

Verfijning
Mysterie
Afstand
Magie
Kracht
Rouw
Puur

Apple – Adidas – Nike – Björn Borg

2. Lettertype (font)

Naast kleurgebruik is ook het lettertype van groot belang. Vaak valt of staat een logo met een goed lettertype. Het ademt gevoel en balans uit in het ontwerp. Er zijn 2 categorieën lettertypes, namelijk:

  1. Met schreef
    Met schreef is een lettertype met pootjes. Schreefletters zijn uitermate geschikt voor lange teksten. Dit omdat ze rustiger overkomen. Schreefletters worden ervaren als traditioneel.Voorbeelden van lettertypes met schreef zijn: Times New Roman, Georgia, Palantino en Zachary.
  2. Zonder schreef
    Schreefloze lettertypes (sans-serif) zijn ‘zonder poespas’. Ze komen over als moderner en worden vaak voor websites gebruikt als ‘leestekst’ omdat ze makkelijker lezen. Zo wordt er voor deze website ook een schreefloos font gebruikt, namelijk Verdana.

    Voorbeelden van schreefloze lettertypes zijn: Arial, Verdana, Helvetica, Calibri, Myriad Pro, Bebas Neue, Univia en Futura.

Vaak hebben blokletters (kapitalen, hoodletters) een duidelijke boodschap. Bij een ‘handgeschreven logo’ denken we vaak aan creatief of modisch.

Logo en lettertypes

3. Woord- en beeldmerk

Als een logo enkel uit een woord bestaat, spreken we van een woordmerk. Als dit ondersteunt wordt met een beeld dan noemen we dat onderdeel een beeldmerk.

Zo kan een beeldmerk los van het woordmerk gebruikt worden en hoeven ze niet perse aan elkaar gekoppeld zijn. Een goed woordmerk kan krachtiger zijn dan veel design.

Wie herkent nu niet de ‘swoosh’ van Nike. Dit beeldmerk wordt dikwijls zonder de letters Nike gebruikt. En wie herkent dit logo nou niet. Zo wordt dit ook vaak bij automerken gedaan. Denk hierbij aan de ster van Mercedes.

nike-logo

4. Tijdloos

Het liefst wil je een logo wat een aantal jaar meegaat. Daarom ontwerpen we een logo bij voorkeur zo tijdloos mogelijk. Hypes komen en gaan dus zorg ervoor dat je logo niet trendgevoelig is.

Ook zie je dat ook grote bedrijven door de jaren heen hun logo aanpassen. Denk hierbij aan Apple, Google, McDonalds, KLM en Shell.

Logo redesign Breda Rotterdam
redesign logo breda

Blog delen?

LinkedIn
Facebook
Pinterest
WhatsApp
Email
A-merkwaardig

A-merkwaardig

Ingrid Bastiaansen

Scroll naar boven