seo-bureau-breda

Lokale SEO – 12 website tips

Hoewel er steeds meer lokale buurtwinkels uit het straatbeeld verdwijnen, biedt Google volop nieuwe mogelijkheden voor lokale buurtwinkels en bedrijven.

Het lokale karakter van bedrijven telt voor je SEO website wel degelijk mee. Welkom bij het nieuwe winkelen! Lokale SEO / zoekmachine optimalisatie kent een paar verschillen ten opzichte van ‘normale SEO opdrachten’. Hieronder geef ik de belangrijkste redenen waarom investeren in je lokale SEO website je aandacht dubbel en dwars verdient.

1. SEO website lokaal; minder concurrentie

Voor lokale SEO ligt het concurrentie niveau een stuk lager waardoor je betere posities in Google kunt behalen. Een voorbeeld voor het zoekwoord ‘SEO’. Aardig lastig om hier hoog mee te scoren in Google aangezien er talrijke aanbieders zijn voor ‘SEO’. Beter is dan om in dit geval de focus te leggen op ‘SEO Breda’. Hiernaast kun je voor deze zoekterm ook meer relevantere zoekresultaten behalen.

2. Google Mijn Bedrijf

Het opzetten van je eigen Google Mijn bedrijf pagina is belangrijk voor je lokale vindbaarheid. Maak je profiel onderscheidend en compleet. Met een compleet profiel maak je meer kans om tussen de felbegeerde zoekresultaten te verschijnen. Voor een optimale weergave denk aan de volgende items:

  • Kies voor de juiste categorie van je bedrijf
  • Voeg je telefoonnummer toe
  • Voeg openingstijden toe, indien van toepassing
  • Zorg voor passend beeldmateriaal en upload zo veel mogelijk foto’s
seo website

3. Actief in meerdere plaatsen? Meld deze afzonderlijk aan

Heb je een bedrijf met meerdere vestigingen in verschillende plaatsen, meld deze dan apart aan bij Google Mijn bedrijf. Zo kun je deze pagina’s afzonderlijk optimaliseren. Het werk wat je hierin steekt, zie je gelukkig terug in de resultaten.

4. Online reviews, o zo belangrijk

Reviews / beoordelingen hebben een grote invloed op de gebruiker. Maar ook Google waardeert reviews in de ranking. De beste posities worden vergeven aan bedrijven/organisaties met een positieve en actieve achterban. Vraag je klanten of ze een review achter willen laten op je ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina. Maar ook bij verzamelaars als Trustpilot, Winkelwebkeur, ‘Allebedrijvenin…’ en noem maar op. Alles waar jij bij aangesloten bent.

Neem ook de tijd om te reageren op de reviews. We gaan ervan uit dat de reviews positief zijn, dus een persoonlijk ‘bedankje’ is zeker op z’n plaats. Is de review onverhoopt negatief? Beantwoord ook die review. Neem de klacht serieus. Zoek contact met die persoon om samen tot een goede oplossing te komen.

5. Zorg voor backlinks

Voor lokale SEO zijn vooral lokale backlinks van groot belang. Maak gebruik van websites welke gerelateerd zijn aan je locatie.
Hierbij kun je denken aan lokale nieuwssites, lokale verenigingen, etc. Verspreid bijvoorbeeld persberichten onder de lokale media. Wellicht draagt dit niet veel bij voor je landelijke zoekmachine optimalisatie maar je bereikt er wel veel effect mee in de lokale zoekresultaten.

6. Is jouw website geoptimaliseerd voor lokale SEO?

Voor lokale SEO zijn vooral lokale backlinks van groot belang. Maak gebruik van websites welke gerelateerd zijn aan je locatie.
Hierbij kun je denken aan lokale nieuwssites, lokale verenigingen, etc. Verspreid bijvoorbeeld persberichten onder de lokale media. Wellicht draagt dit niet veel bij voor je landelijke zoekmachine optimalisatie maar je bereikt er wel veel effect mee in de lokale zoekresultaten.

Hoger in Google Breda

On-page SEO is voor iedere website belangrijk zo zeker ook voor lokale SEO. Zorg ervoor dat je plaatsnaam en een relevant zoekwoord bijvoorbeeld terugkomt in je Title tag, H1 kop, url, tekst, alt image tags en in de meta description.

Geef ook je afbeeldingen een goede naam en geen ‘img-006’; er bestaat nog geen zoekmachine welke kan raden wat die afbeelding inhoudt… De contactpagina is een prima pagina om te voorzien van een Google map met je eigen business marker, maak er gebruik van.

7. Responsive website

Eigenlijk overbodig hierop te wijzen maar zorg ervoor dat je website ook mobielvriendelijk is. Met een website welke niet geschikt is voor mobiel gebruik, zul je geen pagina 1 Google positie behalen in de mobiele resultaten.

8. Website in orde

Zorg ervoor dat je website technisch in orde is. En laadt de site snel genoeg? En behalve technisch, kijk ook eens kritisch naar de menustructuur en of je potentiële klanten direct kunnen vinden wat ze zoeken. Wordt de zoekvraag beantwoord?

9. Contactgegevens in één oogopslag

Fijn als je contactgegevens, ten minste telefoonnummer en e-mail zowel bovenaan als onderaan iedere pagina goed in zicht is. Call-to-action!

10. Social media

Facebook is een goede manier om jezelf lokaal te profileren net zoals Instagram, Linkedin en zeker je eigen Google Mijn Bedrijf pagina. Deel je nieuws op die pagina’s!

Als het je teveel tijd kost om alle social media pagina’s bij te houden, beperk je dan tot 1 of 2 keuzes welke het meeste aanspreken bij jou doelgroep. Een kruidenierszaak, slager en bakker op LinkedIn heeft niet veel toe te voegen. Maar op Facebook, Instagram… kan de posts van dezelfde bakker of kruidenierszaak weer heel veel plaatselijke belangstelling trekken.

11. Plaats opnemen in landingspagina titel

De vermelding van de plaats waarin je bedrijf/organisatie gelegen is, is een van de meest cruciale factoren in je website. Vermeld deze plaats dan ook in de landingspagina titel, in de H1 tag (bij voorkeur ook nog in H2 en H3 tags) de titel tag, de meta omschrijving en in de landingspagina URL.

12. Domain authority

Laatste tip maar zeker niet minder belangrijk; na de Pigeon update van Google is het belangrijk om te zorgen voor een zo optimaal mogelijke ‘domain authority’.

Met andere woorden: zorg voor een goede website dat bezoekers op die website ook juist die informatie vinden waarnaar zij op zoek zijn.

Werk aan een website welke een vaste plaats krijgt binnen je vakgebied. En bouw een solide linkprofiel uit met goede kwalitatieve links. Dit zorgt ervoor dat niet alleen gebruikers maar ook zoekmachines jouw bedrijf of organisatie gaan waarderen.

Wellicht lijken deze inspanningen je nu nog ‘de ver van je bed show’ of ‘bijna onmogelijk te bereiken’ maar op een gegeven moment ga je van die inspanningen echt de vruchten plukken, zowel op de korte als op de lange termijn.

Tot slot

  • Verstop geen links en ook geen tekst
  • Laat je niet verleiden tot het kopen van links (vaak gaat dit niet goed)
  • Bouw geen hele website pagina’s op in flash
  • Kopieer geen tekst van andere websites
  • Noem niet te vaak het zoekwoord op een pagina (over-optimalisatie)
  • Maak zelf geen website als je er geen verstand ervan hebt.

Lokale vindbaarheid is en blijft belangrijk. Als je hier goed gebruik van maakt kan dit grote voordelen hebben voor jou als ondernemer.
Denk je met je SEO website nog een optimalisatieslag te kunnen gebruiken wat betreft de vindbaarheid van je website? Ik help je graag verder.

Blog delen?

LinkedIn
Facebook
Pinterest
WhatsApp
Email
A-merkwaardig

A-merkwaardig

Ingrid Bastiaansen

Scroll naar boven