Blogs

Met 11 tips een succesvol catalogus ontwerp

succesvol catalogus ontwerp

Het maken van een succesvol catalogus ontwerp gaat niet over één nacht ijs. Vaak wordt er met een team met man en macht gewerkt om een goede productcatalogus te kunnen presenteren.

Hoe kun je zo efficiënt mogelijk een catalogus ontwerpen en zo kosten besparen op manuren en productiekosten? Met deze 11 tips voor een succesvol catalogus ontwerp kom je goed beslagen ten ijs.

1. Content verzamelen

Allereerst is het belangrijk om over alle content te beschikken. Wat moet er in de catalogus komen behalve de producten? Denk hierbij aan een inhoudsopgave, bedrijfsinformatie, een introtekst, contactinformatie, en eventueel advertenties en notitievellen. Een bestelformulier welke uit de catalogus gescheurd kan worden, maakt dat een consument makkelijker kan bestellen, dus ook het overwegen waard.

2. Bepalen van de volgorde van de producten

Bedenk al voor de ontwerpfase wat de volgorde van de producten of productgroepen moet worden. Hou een logische opbouw aan.

3. Productinformatie

Welke productinformatie moet worden getoond in de catalogus. Is de informatie relevant voor de consument of niet?

Toon alleen die informatie welke de consument helpt bij het nemen van een beslissing. Voor meer of heel specifieke informatie kun je altijd verwijzen naar je website.

product catalogus ontwerp succesvol

4. Dataverzameling producten en afbeeldingen

Om goed overzicht te behouden voor een succesvol catalogus ontwerp is het belangrijk om de productinformatie te centraliseren. Dit kan heel eenvoudig in een Excel bestand.

Ook de afbeeldingen kun je het beste onderbrengen in een en dezelfde centrale server locatie. Maak mapjes aan met de verschillende productgroepen en geef de afbeeldingen een productnummer of logische naam. Dit voorkomt dat iedereen, en zeker ook de catalogus ontwerper, onnodig lang moet zoeken naar de juiste bestanden.

5. Juiste afmetingen van afbeeldingen

Uiteraard is het belangrijk te weten of de catalogus gedrukt gaat worden of alleen digitaal verspreid gaat worden. Voor de afbeeldingen is dit zeer zeker van belang daar een (product) catalogus honderden (en meer) afbeeldingen bevatten. De resolutie van een digitale catalogus hoeft niet zo hoog te zijn dan bij gedrukte media het geval is. En voor zowel een digitale catalogus als een drukwerk catalogus is het ook van belang te weten hoe groot de afbeeldingen afgebeeld gaan worden. Dus sla de afbeeldingen in de juiste resolutie op.

Vraag hierover advies bij de catalogus ontwerper. Zelf vraag ik altijd om de afbeeldingen in de hoogste mogelijke resolutie te bewaren in de databank. Dan kan ik ze zelf omzetten naar het juiste formaat.

6. Bepaal de catalogus afmetingen

Nu alle data in kaart gebracht is, heb je een goed overzicht over de informatie welke op de pagina’s gezet moet worden. Zo kun je beter bepalen welke afmeting het meest geschikt is voor de catalogus. Ga je voor een landscape of portrait layout of vierkant?

Is de catalogus ook voor drukwerk bedoeld? Dan kunnen de afmetingen van de catalogus invloed hebben op de kosten van het drukwerk zelf maar ook op verzendkosten van de catalogi.

7. Ontwerp een paar voorbeeldpagina’s

Ontwerp eerst een paar productpagina’s welke voorgelegd kunnen worden aan de marketing verantwoordelijken, sales managers, product specialisten en directie. Als iedereen het eens is over het ontwerp, kunnen er templates gemaakt worden. Wellicht het je te maken met afwijkende pagina’s zodat je werkt met meerdere templates. Door deze templates te gebruiken, kun je veel tijd besparen tijdens de productie van de catalogus.

8. Belangrijke informatie aan de buitenzijde

Belangrijke informatie plaats je het beste in de buitenmarges van de pagina’s.

Met snel bladeren, komt deze informatie het eerst en meest in beeld. Denk hierbij aan bijvoorbeeld hoofdstukaanduiding, tabs, paginanummering en productafbeeldingen.

tips succesvol catalogus ontwerp

9. Inhoudsopgave en index gebruik

Zonder inhoudsopgave in de catalogus kan het lastig zoeken worden voor de consument. De inhoudsopgave plaats je op 1 van de eerste pagina’s van de catalogus. Deze geeft een overzicht van de hoofdstukken, productgroepen met bijbehorende paginanummers.

Bij grote catalogi is het raadzaam om ook een index te plaatsen welke doorgaans achteraan de catalogus te vinden is. In een index zoekt men anders dan in een inhoudsopgave. Vaak kun je hier zoeken op alfabetische volgorde. Op basis van zoeken naar een artikelnummer kan dit ook een goede toevoeging voor je catalogus zijn.

10. Stijlgebruik

InDesign is toch wel zo’n beetje hét pakket om de catalogus in op te maken. In Adobe InDesign kun je gebruik maken van het gebruik van stijlen. Voor een efficiënte manier van werken is het een vereiste om sneller en productiever te werken met deze stijlopmaak. Ook deze kun je prima in je templates vastleggen om de consistente stijl te handhaven.

11. Kies een goede drukker uit

Als je catalogus af is en omgezet naar een goedgekeurde Certified PDF file kun je deze laten drukken. Kies een betrouwbare en professionele drukkerij uit. Veel drukkerijen bieden ook een verzendservice aan zodat jouw catalogi professioneel verpakt bij je klanten komen. Hiermee kun je jezelf veel tijd besparen, zeker als het om grote oplagen gaat.

Succesvol catalogus ontwerp

Voor het verloop van een succesvol catalogus ontwerp is het aan te raden om de catalogus ontwerper vanaf het begin te betrekken in de brainstorm sessies. De ontwerper kijkt met heel andere ogen naar een catalogus ontwerp dan het bedrijfsteam.

De ontwerper kan vanaf het begintraject sturen op een zo efficiënt mogelijk verloop van het verzamelen van alle data en weet wat van belang is voor een succesvol catalogus ontwerp.

Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je in om maximaal 10x per jaar het laatste nieuws te ontvangen.

Blog delen?

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
A-merkwaardig Breda

A-merkwaardig Breda

Ingrid Bastiaansen

Scroll naar top