Maar op welke onderdelen kun je scoren om jouw e-mails te laten openen? Hieronder een aantal tips dus ga aan de slag en verhoog de Open Ratio van je e-mail nieuwbrieven.
Wat is de Open Ratio eigenlijk?
Voordat je de tips leest, is het belangrijk te weten wat de Open-Ratio nu eigenlijk is.
De Open Ratio (Open-Rate) is het percentage van unieke ontvangers dat je e-mail nieuwsbrief heeft geopend. Nu kan een geadresseerde de nieuwsbrief meermalen openen maar in de ratio worden enkel de uniek geopende nieuwsbrieven meegenomen.
In 2020 was de gemiddelde Open Ratio 30,29%. Een aanzienlijke stijging dus ten opzichte van 2019 (24,63%). Dit verschil kan komen omdat de marketeer bewuster is van manieren om de Open Ratio te beïnvloeden maar het kan ook zo zijn dat het gedrag van de geadresseerden anders is geworden.
Het gemiddelde op zich zegt niet heel veel. Per branche worden heel verschillende resultaten bereikt zoals je in onderstaande grafiek kunt zien.
Open Ratio per branche in 2020:
Bron: https://www.email-benchmark.nl/
Mails van energie en telecom bedrijven worden goed geopend. Dit wellicht omdat veel mensen hier een doorlopend abonnement op hebben en daardoor meer geïnteresseerd zijn in de content van de mails. Je eigen resultaten vergelijk je dus het beste met de juiste sector waarin jij je bevindt.
Verhoog de Open Ratio van je e-mail nieuwsbrieven met deze 7 tips
1. Schoon je e-mail database op
E-mails die gedurende langere tijd niet geopend worden, kunnen gevolgen hebben voor je verzendreputatie. Hierdoor belanden je nieuwsbrieven sneller in de spamfolder. Daarnaast krijg je geen reëel beeld van je statistieken met veel ongelezen mails.
Het heeft geen zin om je e-mail nieuwsbrieven te versturen naar ontvangers waarvan je vooraf al weet dat ze je mailing niet gaan lezen. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom geadresseerden de nieuwsbrief niet openen. Dit kan doordat ze niet meer bij het bedrijf werken, een ander e-mail adres hebben of gewoon omdat ze geen interesse hebben in jouw nieuwsbrief. Tijd dus om je database op te schonen.
2. Zorg ervoor dat je niet direct al in de spam box belandt
Een lage Open Ratio kan doordat je e-mails bij een groot aantal ontvangers direct al in de spam box belanden. Hoe dit te voorkomen?
- Gebruik voor je e-mail campagnes een e-mail adres waarmee nog nooit spam verstuurd is.
- Verstuur alleen vanuit een geverifieerd domein.
- Zorg dat je een duidelijke afmeldknop op je nieuwsbrief hebt staan.
3. Betrouwbare afzender
Zorg voor een duidelijke en herkenbaar e-mail adres en afzendernaam. Je ziet ze nog heel veel maar vermijd vooral afzenderadressen als;
- noreply@,
- info@ en
- support@.
Dit omdat sommige service providers en spamfilters dit als onbetrouwbaar zien. In plaats van Support kun je weer wel ‘Jouw bedrijfsnaam Support’ gebruiken. Of Ingrid@a-merkwaardig.nl.
Behalve de spamfilters kunnen ook de ontvangers besluiten om jouw nieuwsbrief wel of niet te openen. En dat besluit wordt in een paar seconden genomen…
Herkent de ontvanger het e-mail adres niet, grote kans dat de nieuwsbrief zonder geopend te worden in de prullenmand verdwijnt.
4. Onderwerpregel en pre-header
Vaak wordt er heel veel aandacht en tijd gespendeerd aan de nieuwsbrief zelf. De onderwerpregel wordt er nog ‘even tussendoor’ bij bedacht. Niet doen, de onderwerpregel is iets waar je goed over na moet denken. Dit blijkt alleen al aan de aandacht en de lengte die deze alinea krijgt 😉
- Schep geen valse verwachtingen
Meer dan 40% van de ontvangers bepaalt op basis van het onderwerp van de nieuwsbief of hij of zij deze opent. Zorg ervoor dat je geen valse verwachtingen schept doordat de onderwerpregel van je nieuwsbrief niet (genoeg) matched met de content van je nieuwsbrief. Veel succes dan om die geadresseerden in de toekomst jouw e-mail nieuwsbrieven wel te laten openen. - De lengte van een onderwerpregel
Met ongeveer 40 karakters heb je de ideale lengte te pakken.
Wil je het korter of langer? Van belang is dan of je e-mail nieuwsbrieven het meest geopend worden op mobiel of op desktop. Bij mobiel gebruik kun je 35 of minder karakters aanhouden. Bij voornamelijk desktop gebruik kun je het beste variëren tot 60 karakters. - Emoji gebruik
Wil je een emoji gebruiken in je onderwerpregel? Het gebruik van emojis wordt wisselend ervaren door ontvangers en de waardering hiervoor is sterk afhankelijk van de doelgroep.
Wil je ze graag gebruiken, beperk je tot één enkele. Om te zien hoe het uitpakt, zou je dit uit kunnen testen door meerdere segmenten aan te maken en een nieuwsbrief met en zonder emoji in de kopregel te verzenden. Na een paar campagnes kun je zien of je je onderwerpregels beter met of zonder emoji kan gebruiken. - VERMIJD HET GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS in je onderwerpregel
Ook teveel tekens als €€€ of …… kunnen de spam boxen van geadresseerden doen groeien. Ook met spamgevoelige woorden als ‘gratis’, ‘goedkoop’, ‘actie’, ‘kans’, ‘win’ heb je grote kans dat je e-mail nieuwsbrief als reclame wordt gezien.
Dit komt de aflevering van je e-mail nieuwsbrieven niet ten goede. Als je mails niet goed worden afgeleverd is het bijna overbodig te vermelden dat deze ook niet geopend worden. - Nieuwsbrief maart 2021
Gebruik je het woord ‘Nieuwsbrief’ in je onderwerpregel? Dit maakt dat het aantal opens met een kleine 20% afneemt. - Gepersonaliseerde nieuwsbrieven
Zijn je nieuwsbrieven gepersonaliseerd? Bij langere namen kan het voorkomen dat de onderwerpregel niet helemaal meer zichtbaar is. De personalisatie kun je dan beter niet in het begin zetten. - Pre-header
Direct na je onderwerpregel verschijnt de pre-header. Gebruik deze om je onderwerpregel te versterken met een pakkende tekst.
5. Segmenteren van je database
Je database kun je segmenteren op basis van voorkeuren, getoond gedrag en behoeftes van je ontvangers. Zo kun je jouw nieuwsbrieven afstemmen op die specifieke geadresseerden waardoor je Open Rate zeker een boost krijgt.
6. De content van je e-mail nieuwsbrief
De onderwerpregel moet matchen met de content van je nieuwsbrief. Maar met de juiste onderwerpregel, preheader en afzendernaam alleen ben je er nog niet. De nieuwsbrief moet ook overeenkomen met de verwachting of de behoefte van de geadresseerden. Dit om te voorkomen dat jouw toekomstige nieuwsbrieven minder vaak geopend worden of dat je veel uitschrijvingen ontvangt.
Zoek een goede balans in de frequentie van je mailings voor de juiste doelgroep en de informatiebehoefte en maak gebruik van segmentatie zoals in het bovenstaande punt (5) beschreven staat.
Wat kun je verder nog doen?
Verhoog de Open Ratio van je e-mail nieuwsbrieven door vooral te testen. Heel veel testen. Je kunt testen door je database te segmenteren en verschillende onderwerpregels te gebruiken. Maar ook door het kiezen van verschillende verzenddagen, tijdstippen en het personaliseren van je nieuwsbrieven.
Wil je ook weten hoe je meer e-mail adressen kunt verzamelen? Lees dan de 15 tips in deze blog.