- Je wilt bijvoorbeeld dat bezoekers contact opnemen door te mailen of te bellen.
- Of je wilt juist dat bezoekers veel van je pagina’s bekijken.
- Blog je veel, dan wil je dat bezoekers een reactie achterlaten op je blog of je blog delen via mail of social media.
- Heb je een webshop dan wil je dat je bezoekers een account aanmaken en/of een bestelling plaatsen.
Met het meten van deze doelen krijg je inzichtelijk welke verkeersbronnen voor de meeste conversies zorgen. En ook welke net weer niet. Dan kun je bepalen in welke media geïnvesteerd moet worden. Of hoe desktop bezoekers zich verhouden ten opzichte van tablet bezoekers. Dit soort vragen kunnen beantwoord worden als je de doelen zijn ingesteld.
Doelen Google Analytics inzichtelijk krijgen
“Maar ik weet toch zelf wel hoeveel aanvragen er via de mail binnenkomen? En ik weet toch ook heus wel hoe vaak ik gebeld wordt?”
Klopt helemaal. Alleen weet je vaak niet hoe die leads nu op je website zijn gekomen. Ook kun je deze lead niet aan een campagnebron koppelen. Anders gezegd; je kunt niet verantwoorden welke uitgegeven marketing euro’s voor welke omzet hebben gezorgd.
Wil je die doelen wel inzichtelijk krijgen, gebruik dan de functie Doelen in Google Analytics.
Als voorbeeld wil ik het ‘website offerte formulier’ op mijn website doormeten. Als je dit formulier verstuurd, kom je op de volgende bedankpagina uit Bedankt-voor-je-offerte-aanvraag. Dit wordt mijn doel.
Tip: Ik heb meerdere bedankpagina’s voor verschillende pagina’s. Zo heb ik een bedankpagina voor het standaard contactformulier, aparte bedankpagina voor Aanvraag website onderhoud etc.
Op deze manier kan ik per bedankpagina de doelen van de website meten.
Instellen van je doelen in Google Analytics
- Log in bij je Google Analytics account (of maak een account aan).
- Klik op Beheerder (linksonder)
- Onder Weergave vind je het item Doelen (zie de afbeelding hieronder). Klik hierop.
- In het volgende venster klik je op de rode knop + NIEUW DOEL
- Je komt nu uit op het scherm van de Doelconfiguratie. Hier kun je kiezen tussen ‘Template’ of ‘Aangepast’ voor een nieuw doel. ik kies hier voor ‘Template’. Klik hierna op ‘Doorgaan’.
- Hierna kom je in het scherm van de ‘Doelbeschrijving’ zie de afbeelding hieronder.
- Dit vul je als volgt in:
Naam – Vul een goede naam in welke je later in de rapporten zo weer terug kunt vinden.
Type – Hier kun je kiezen uit de volgende opties;
‘Bestemming‘; dit betreft een specifieke URL,
‘Duur‘, dit is interessant voor bijvoorbeeld blogs omdat je veel verkeer direct naar je pagina kunt krijgen. Klikt de bezoeker weg dan noteert Google Analytics dat iemand direct afgehaakt is. Dit levert een hoog bounce percentage op maar dit is niet zo zwart/wit als het lijkt. Het kan zijn dat de bezoeker wel degelijk jouw blog goed gelezen heeft. Bij doeldetails van ‘Duur’ zet je de tijd bijvoorbeeld op 2 minuten als je wilt zien wie langer dan 2 minuten die blog of pagina heeft bekeken.
‘Pagina’s/schermen per sessie’, dit kun je gebruiken als je bijvoorbeeld een e-commerce website hebt. Kost het bijvoorbeeld minimaal 4 pagina’s om tot een transactie te komen, kun je hiermee alleen bezoekers bekijken die meer dan 4 pagina’s bezocht hebben. Die 4 pagina’s of meer kunnen zijn: Winkelmandje -> Gegevens invullen -> Betaalmethode kiezen ->Bezorgopties kiezen -> Afrekenen -> Overzicht -> Bedankpagina.
‘Gebeurtenis‘, gebruik dit indien je wilt meten (weten) of een bezoeker een actie uitvoert door een bestand te downloaden of een video bekijkt.
Als voorbeeld wil ik graag weten hoeveel bezoekers de bedankpagina hebben ‘bereikt’ vanuit de website offerte aanvraag. Ik kies daarom nu voor het doel ‘Bestemming’. Het doel in mijn voorbeeld is bereikt als een bezoeker op die bedankpagina is terechtgekomen (URL bestemming).
Klik op volgende stap en je komt in het volgende scherm.
Bij ‘Bestemming’ vul je de URL van je website in. In mijn voorbeeld is dit de pagina met als URL: /bedankt-voor-je-offerte-aanvraag.
Onder het uitklapmenu zie je de volgende 3 opties:
- Gelijk aan
- Begint met
- Reguliere expressie
Gelijk aan
Heeft je website altijd een unieke URL kies dan voor de optie ‘Gelijk aan’.
Zie hieronder een voorbeeld voor Gelijk aan:
URL -> https://a-merkwaardig.nl/bedankt-voor-je-offerte-aanvraag
Bestemming ‘Gelijk aan’ -> /bedankt-voor-je-offerte-aanvraag
https://a-merkwaardig.nl/bedankt-voor-je-offerte-aanvraag -> Akkoord
https://a-merkwaardig.nl/blog/bedankt-voor-je-offerte-aanvraag -> Geen juiste link
https://a-merkwaardig.nl/contact/bedankt-voor-je-offerte-aanvraag -> Geen juiste link
Geen juiste link? Dan wordt er niets geregistreerd als doel.
Begint met
Is je doelpagina niet uniek maar begint deze wel met dezelfde karakters kies dan ‘Begint met’.
URL -> https://bedankt-voor-je-website-offerte-aanvraag.html?true=1 of bedankt-voor-je-offerte-aanvraag /?true=1
Bestemming met ‘Begint met’ ->bedankt-voor-je-offerte-aanvraag
Zie hieronder een voorbeeld voor Begint met:
https://bedankt-voor-je-website-offerte-aanvraag/ –> Akkoord
https://bedankt-voor-je-website-offerte-aanvraag.html?true=1 –> akkoord
https://bedankt-voor-je-website-offerte-aanvraag/blog/ –> geen juiste link
http://blog/bedankt-voor-je-website-offerte-aanvraag/ –> geen juiste link
Reguliere expressie
De laatste optie is de Reguliere expressie (ook wel regex genoemd) en tevens ook de meest gecompliceerde van de 3 opties. Deze gebruik je als de URL structuur complexer in elkaar zit. Hiermee kun je complexe patronen beschrijven waarmee Google Analytics de URL’s gaat matchen en een doelvoltooiing registreert. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de URL van de bedankpagina per bezoeker anders is. Het meten van doelen wordt nu ingewikkelder dan bij de eerste 2 opties. Nu moet je met reguliere expressies gaan werken. Op deze pagina van Google kun je meer hierover lezen.
Instellen doelwaarde
Deze instelling kun je gebruiken om een doelwaarde in te stellen. Dit is niet verplicht maar het kan handig zijn om een bedrag in Euro’s toe te kennen aan een doel. Zo kun je aan iedere inschrijver van je nieuwsbrief een hypothetisch bedrag invullen van bijvoorbeeld € 15. Vul dit niet in als je daadwerkelijk producten verkoopt met een webshop. Installeer in dit geval op je bedankpagina de e-commerce trackingcode waarmee de exacte waarde van de verkopen worden weergegeven.
Instellen doeltrechter
Als laatste hebben we de doeltrechter. Ook deze is niet verplicht om in te stellen. Deze functie laat het aantal pagina’s zien welke de bezoeker moet doorlopen voordat hij zijn doel bereikt.
Vul je hier de offerte bedankpagina in, kun je in de ‘Trechterweergave’ binnen Google Analytics de trechter van de reeks doorlopen pagina’s zien. In mijn voorbeeld begint dit met het aanvraagformulier voor een offerte en eindigt het bij de bedankpagina. Hier zijn het maar 2 pagina’s (2 stappen) welke ikzelf ook had kunnen bedenken. Maar als je bijvoorbeeld een webshop hebt, kunnen dit veel meer pagina’s zijn. Winkelmandje -> Gegevens invullen -> Betaalmethode kiezen ->Bezorgopties kiezen -> Afrekenen -> Overzicht -> Bedankpagina.
Dit omdat iedere stap vaak een nieuwe URL betekent. Vul deze onder elkaar in zodat alle stappen goed meetbaar zijn. Bij deze stappen kan het voorkomen dat er variabele URL’s zijn. Maak ook hier dan gebruik van de Reguliere Expressie. Ook kun je aangeven of de stappen verplicht moeten zijn om het doel te behalen.
Dus zeker bij webshops is de optie van het instellen van je doeltrechter een stuk interessanter. Je kunt zien hoeveel bezoekers de voorgaande pagina’s hebben bezocht. Hoeveel bezoekers daadwerkelijk het doel bereikt hebben maar ook hoeveel bezoekers er voortijdig zijn afgehaakt. Hiermee verkrijg je mooie inzichten om te gaan optimaliseren.
Analyseren van doelen in Google Analytics
Nu alle doelen goed zijn ingesteld, wil je uiteraard ook de doelen analyseren. In de menubalk links onder ‘Conversies’ vind je de rapporten onder ‘Doelen’. Bij ‘Overzicht’ krijg je een beeld van het resultaat voor de afzonderlijke doelen met een grafiek die het verloop duidelijk maakt. Het aantal behaalde doelen en de doelconversie ratio zie je daaronder. Maar ook welke doelen door geen enkele bezoeker zijn behaald, zie je hier terug.
Door belangrijke doelen te definiëren, verhoog je de kwaliteit van je website analyse. De focus verschuift van globale statistieken als ‘sessies’, ‘bounce percentages’ en ‘page views’ naar het evalueren van gestelde doelen en de bijbehorende conversie ratio.
En voeg je hier segmenten toe dan kun je gebruikersgroepen van elkaar onderscheiden om nog zuiverdere analyses te kunnen maken.
Doelen van Analytics importeren in Google AdWords
Wil je Google AdWords gebruiken dan kun je de ingestelde doelen van Google Analytics importeren in Google AdWords. Alle ingestelde doelen kunnen als conversies toegerekend worden aan de AdWords campagnes en zoekwoorden. Op deze manier worden dus niet alleen bestellingen en transacties als conversies gerekend in AdWords. Maar bijvoorbeeld ook de aanmeldingen van mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief en aanmeldingen van nieuwe klanten.